Aanbod voor ouders

Herken je je kind (of jezelf) in een van de volgende situaties:

  • je kind heeft een enorme leerhonger. 'Gebeten om te weten' is hem op het lijf geschreven. Daarbij blijft hij ook  maar vragen stellen. Elk antwoord van jou wordt getrakteerd op een nieuwe vraag. Bij voorkeur een die begint met  'waarom' of 'hoe komt dat ... '.
  • je kind lijkt altijd een stap voor op leeftijdsgenootjes. Leren praten, kruipen, stappen, fietsen, knippen, veters strikken, ... het gaat allemaal razendsnel. En het lijkt ook helemaal vanzelf te gaan. Het omgekeerde kan ook: het gaat op sommige vlakken net heel traag. Alle vriendjes lijken verhalen te vertellen, terwijl jouw kind nog in losse woorden spreekt.
  • op school is je kind een modelletje, tijdens het oudercontact krijg je alleen maar lofbetuigingen over hoe behulpzaam en meegaand je kind is, hoe prachtig de resultaten die hij behaalt. En jij valt van je stoel. Jullie lijken het wel over een ander kind te hebben. Het monstertje dat bij jou inwoont, blijkt zich op school als een engeltje te gedragen.
  • je eens zo enthousiaste en leergierige kind is plots met geen stokken meer naar school te krijgen: school is stom, school is saai en je leert er echt niks. Ofwel krijg je dit woordelijk zo te horen, ofwel krijg je signalen die jou deze boodschap willen geven (zo zijn bijvoorbeeld alle schrijfpotloden van je kind opgegeten, letterlijk, en krijg je de vriendelijke vraag van de klasleerkracht om een nieuw schrijfpotlood mee te geven).
  • het gedrag van je kind lijkt plots veranderd: hij of zij is van een zonnetje in een donderwolk veranderd, kniest en mort voortdurend en lijkt alles vervelend te vinden. Er lijkt nog weinig plezier te zijn. Ook de hobby's kunnen niet meer boeien, enkel televisiekijken of zetelhangen is nog interessant.

Natuurlijk kan het ook zijn dat je je kind hier helemaal niet in herkent. Of maar een beetje. Of je hebt een heel ander verhaal, je voelt dat er iets niet klopt, maar kan er de vinger niet op leggen.


Misschien is je kind hoogbegaafd. Of niet. Maar hoe weet je dat nu zeker? En is het nodig om dat zeker te weten? Moeten we ons kind laten testen? En hoe gaan we hierover dan met de school in gesprek? En met ons kind zelf? Wat betekent dit voor ons gezin en hoe gaan we hier mee om?

Veel vragen. Ik help je graag met het zoeken naar antwoorden. Antwoorden die voor jullie juist voelen.

Als (groot)ouder, kind of jongere, familielid, buur, vriend, ...  van een (vermoedelijk) (hoog)begaafd kind kan je voor volgende zaken bij mij terecht:


  • een babbel

Van ouder tot ouder, van professional tot ouder. Want je verhaal vertellen aan iemand die begrijpt waarover je het hebt en waarmee je worstelt, dat kan zo'n deugd doen!

Heb je een vermoeden dat je kind hoogbegaafd is, loopt het thuis of op school niet helemaal zoals je zou willen, heb je vragen over hoogbegaafdheid in concreto of de schoolloopbaan van je kind in het algemeen? Ik luister graag naar je verhaal en we bekijken nadien samen wat ik verder voor je kan betekenen.

Een babbel is gratis, duurt een uur en verloopt digitaal.


  • advies en begeleiding

Je kreeg (net) te horen dat je kind hoogbegaafd is of zou kunnen zijn. En je bent even van je sokken geblazen. Wat betekent dit? Hoe gaan we hier mee om en hoe gaan we nu verder? Ik zoek graag samen met jullie naar de antwoorden die passen bij jullie gezin. Samen bekijken we welke volgende stappen nodig zijn en welke rol ik hierin kan spelen: je kind begeleiden, een adviesgesprek (of meerdere) met de school of  een doorverwijzing voor verdere hulp.


  • schooloverleg

Het is niet altijd makkelijk om als ouder met de school in gesprek te gaan over de noden van je kind. Je wil graag dat je kind geholpen wordt, maar je wil de school niet de boodschap geven dat ze niet goed bezig is. Je weet wat je kind nodig heeft en wat er thuis helpt, maar je vraagt je af hoe dit te vertalen naar een school- en klascontext. Ik ondersteun jullie hier graag bij! Samen gaan we het gesprek met de school aan met als doel samen een aanpak te vinden waarbij je kind gelukkig wordt.



Noot: alle gesprekken en begeleidingen kunnen zowel fysiek (bij mij of bij jullie) of digitaal georganiseerd worden, volgens jullie voorkeur.

Richtprijs: 60 euro/uur + eventuele verplaatsingsonkosten van 50 cent/kilometer